در مورد تراس سبز بیشتر بدانیم…


پروژه تراس سبز آقای کیان سال 1396

پروژه تراس سبز آقای کیان سال 1396

به طور کلی تراس عبارت از قطعه یا فضایی است که با دیگر قطعات و فضای اطراف ، اختلاف ارتفاع داشته و شاید به گونه ای باشد که از آن قطعه ، قطعات دیگر را بتوان به خوبی نظاره کرد. (به عنوان مثال باغ های معلق بابل ، خود یکی از پدیده های واقعی احداث تراس بوده است). هدف از احداث تراس معمولا به منظور ایجاد فضایی در جلوی ساختمان و محل استراحت است ، یا محلی که بتوان از آنجا مناظر محیط را مشاهده نمود.
در زندگی امروز از کمیت و کیفیت فضاهای خارجی خانه همچون تراس، حیاط و پاسیو هر روز بیش از پیش کاسته می‌شود. در روند رشد زندگی شهرنشینی، شاهدیم که فضاهای زندگی هر روز بسته‌تر شده و از سبزی آن پیوسته کم می‌شود. در چنین فضایی احیا و استفاده درست از تراس بسیار مهم است؛ چرا که با توجه به زندگی آپارتمان نشینی امروز، تراس از تنها فضاهایی است که می‌توان در آن نفسی تازه کرد و از آسمان و نور مستقیم بهره برد.
بسیاری از ما، علیرغم علاقه ی زیاد به طبیعت و زندگی سبزو سالم به خاطر محدودیت‌های کاری، اقتصادی، اجتماعی و… ناگزیر به زندگی کلانشهری تن در داده‌ایم وانگهی همیشه رؤیای زندگی در باغی سبز و پر گل را در سر می‌پروریم.
با وجود اینکه چنین امکانی برای همه فراهم نیست، لیکن با طراحی درست و رسیدگی به تراس که منجر به استفاده ی درست و مستمر از آن می‌شود، می‌توان این رؤیا را تا حدودی محقق کرد. حتی کوچک‌ترین تراس‌ها پتانسیل تبدیل شدن به باغچه‌ای باصفا و زیبا را دارند.
در سیر تکاملی تاریخ نیز ، برای ارتباط فضای بیرون یا باغ به داخل ساختمان ، نمونه های بسیار جالب و تاریخی وجود دارد که دلیل بر اهمیت این موضوع است. به عنوان مثال تراس یا ایوان های قصرالحمرا ، دلیل این مدعا می باشد. در تراس برای حفظ زیبایی و ارتباط بیشتر با محیط ، قطعات یا قسمت هایی را برای گل کاری ، کاشت گیاهان فصلی و دائمی ، تخصیص می دهند و آمیختگی های خاصی از سنگ فرش و گیاه پدید می آورند .
گاهی تراس ها را با انواع مصالح ساختمانی بصورت سرپوشیده توسط گیاهان رونده احداث می کنند ، و تحت عنوان باغ های تراسی سرپوشیده می نامند. عمدتا بایستی گفته شود ، هدف از تراس سر پوشیده، نزدیکی بیشتر به طبیعت و محیط می باشد. اگر تراس به نحو مناسب و مطلوب طراحی و هم چنین گیاهان مناسبی برای آن انتخاب شود می توان در طول تابستان یک فستیوال دراز مدت از رنگهای مختلف پدید آورد.
در مناطقی که شرایط بیرونی برای حفظ گیاهان وجود ندارد ، از دیواره های شیشه ای و یا چوب های خیزران و … در اطراف تراس استفاده می کنند. ضمنا گیاهانی از قبیل پاپیتال (همیشه سبز) برای آراستن آن مناسب می باشد. در فضای این گونه تراس ها می توان انواع گیاهان زینتی را در گلدان و یا جعبه های بزرگ نگهداری کرد و هم چنین توسط شبدر سه برگ ، می توان پرچین زیبایی را پدید آورد.

 

پروژه تراس سبز آقای طباطبایی 1396

پروژه تراس سبز آقای طباطبایی 1396

شما نیز می‌توانید با چیدمان درست تراس خود، انتخاب درست گل و گیاه، افزودن مبلمان درست، رنگ آمیزی مناسب، افزودن وسایل جانبی مقتضی و… آن را متحول کنید و از آن در طراوت و خنکای دل‌انگیز روزهای بهاری، گرمای دلچسب تابستان، خیال‌انگیزی پاییز و شکوه و رخوت زمستان ‌‌نهایت استفاده را ببرید.
توجه به ذکر نکات زیر در خصوص طراحی و زنده کردن فضای تراس بسیار مفید است :
اولین راه در راستای افزودن طراوت و سرزندگی به فضای تراس هر چند کوچک، کاشتن گیاهان پر حجم طبیعی است. این دست گیاهان را می‌توان توسط چهارچوب‌های چوبی یا فلزی و یا با آسانی به وسیله نخ هدایت کرد و از آن‌ها سقف ساخت که در این صورت هم فضای بالکن گرم‌تر و پر روح‌تر می‌شود و هم با استفاده از فضا در ابعاد و سطوح مختلف، در فضا صرفه‌جویی می‌شود ( استفاده از فلاورباکس های پشت بنددار چکادبام برای این منظور بسیار مناسب می باشند ).
با استفاده از این اقلام می توانید برای تراس خود پوشش سبزی ایجاد کنید که از مشرف شدن منازل روبرویی و کناری نیز در امان باشید.
می‌توان گل و گیاه را هم چنین بر روی دیوار‌ها به شکلی تعبیه کرد که قسمت کمتری از فضای مفید بالکن را اشغال کنند. منظور از فضای مفید بخشی است که می‌توان در آن رفت و آمد کرد و در آن مبلمان تعبیه کرد و نشست. علاوه بر فلاورباکس استفاده از کوزه، آبنما و سایر وسایل تزئینی که رنگ و بوی بومی دارند، می‌‌تواند امکانی باشد در راستای ایجاد فضایی پر روح و صمیمی‌‌تر.
استفاده از نور‌پردازی مناسب می‌‌تواند فضایی ویژه به تراس ببخشد و همواره ما را به سوی‌ خود جلب کند. استفاده از مواد طبیعی و خام همچون کنده های درخت در تراس احساسی‌ از طبیعت در فرد بر می‌انگیزد و محیطی‌ مناسب برای تجدید روحیه و تنفس هوای تازه مهیا می‌‌کند.
قرار دادن مبلمان راحتی‌ متناسب با ابعاد تراس می‌‌توان فضایی گرم و نرم برای استراحت و تجدید روحیه ایجاد کرد که افراد را به خود می‌‌خواند. فضایی که در آن خستگی‌ یک روز شلوغ سپری شده در فضاهای بسته و اداری به در شود.
به طور کلی‌ با فضای تراس می‌‌توان بسیار بازی کرد. استفاده از متریال متفاوت، گل و گیاه خاص، مبلمان مناسب و… ترفندهایی است برای ایجاد فضایی دلچسب و متفاوت که خستگی‌ و کسالت ناشی‌ از زندگی‌ آپارتمان نشینی را کاهش داده و به فرد طراوت و روحیه می‌‌بخشد.

 

پروژه تراس سبز آقای طباطبایی 1396

پروژه تراس سبز آقای طباطبایی 1396

مزایای تراس سبز چکادبام

در بلند مرتبه سازی های امروز و سکنی گزینی انسان در ارتفاع، تراس جایگزین حیاط در آپارتمان های امروزی و تنها مکان برای ارتباط با محیط باز تبدیل شده است. از این رو با سبز کردن و قرار گیری گیاهان ومکان یابی حداقل مبلمان در این مکان امکان بهره بری از تمامی فضاها و نیز موجب تامین آرامش میشود.
می‌توانید با طراحی درست تراس خود، انتخاب درست گل و گیاه، افزودن مبلمان درست، رنگ آمیزی مناسب، افزودن وسایل جانبی مقتضی و… آن را متحول کنید و از آن در طراوت و خنکای دل‌انگیز روزهای بهاری، گرمای دلچسب تابستان، خیال‌انگیزی پاییز و شکوه و رخوت زمستان ‌‌نهایت استفاده را ببرید.