ساخت روف گاردن ساده و ارزان

امروزه با داشتن یک روف گاردن ساده و ارزان می توان فضایی سبز و خصوصی برای گذراندن اوقات فراغت خود ایجاد کرد تا بتوانیم مکانی مناسب برای برگزاری دورهمی ها و یا حتی گوشه ای دنج برای خلوت خود داشته باشیم. در واقع روف گاردن یا بام سبز یک پارک مصنوعی (فضای سبز) است، که بر روی پشت بام ساختمان­های مسکونی و تجاری ساخته می­شود. ظاهر زیبا و دلنشین بام سبز، یک منظره عالی و آرامش بخش را برای ساکنین ساختمان پدید می­آورد.

روف گاردن ساده و ارزان

علاوه بر چشم انداز زیبا، مزایای روف گاردن آن را به جزء جدایی ناپذیر ساختمان­ها تبدیل کرده است. این روزها ایجاد فضای سبز و درختکاری در شهرها به عنوان راهی عالی برای تصفیه­ی هوا و کاهش حرارت شناخته می­شود.

در شهرهای بزرگ و مدرن کمبود فضا و قیمت بالای زمین­ها، افزایش فضای سبز و تعداد پارک­ها را بسیار مشکل کرده است؛ اینجاست که اهمیت داشتن روف گاردن و محبوبیت بسیار آن مشخص می­شود.. اما یکی از مواردی که ما را برای اجرای بام سبز مردد می کند هزینه و نحوه اجرای آن است. 

 

روف گاردن ارزان و باکیفیت

 

برای ساخت یک روف گاردن خوب و قیمت مناسب به دنبال ارزانی بیش از حد یا گرانی نباشید، چراکه هیچ یک نشانه کیفیت بالاتر آن نمی­باشد. بهتر آن است که به دنبال مصالح با کیفیت و به صرفه بگردید. امروزه میتوان روش پرتابل و مدولار را به عنوان یکی از روش های رایج در دنیا معرفی کرد.

خوشبختانه در ایران نیز از این روش استقبال فراوانی شده است و شرکت چکادبام در این زمینه شرکت مادر محسوب می شود. آنچه که این روش را از دیگر روش ها متمایز می کند پیش ساخته بودن و عدم نیاز به زیرسازی خاص می باشد و شما می توانید به راحتی یک روفگاردن ساده و ارزان داشته باشید.

روف گاردن ساده و ارزان

اقلام چکادبام در کارخانه این شرکت به صورت پیش ساخته آماده میشود و همین امر سبب سرعت در اجرا می شود و قابلیت پرتابل بودن آنها موجب می شود تا به راحتی بتوان مجدد طراحی بام را انجام داد. همچنین این امکان را فراهم می کند تا بدون نیاز به زیرسازی و حتی در ساختمان های چندین سال ساخت نیز بتوان روفگاردن را اجرا نمود.

 

هزینه ساخت روف گاردن با توجه به متراژ، اقلیم، منطقه، روش­های اجرا، تجهیزات فنی، متریال معماری، طراحی، پوشش گیاهی و مبلمان مورد نظر مشخص می­شود.

 بیشترین هزینه برای ساخت بام سبز مختص به بخش­های مهم پایه ای، سازه­ای و زیست محیطی است. سایر بخش­ها با قیمت کمتر و برنامه ریزی درست و معقول طراحی و اجرا می­شوند.

 

راهکارهای کاهش هزینه­ های ساخت روف گاردن

 

  • محدود کردن سطح طراحی روف گاردن:
  • ساخت بام سبز بر اساس متراژ تعیین می­شود، پس سطح ساخت آن را محدود کنید. هرچه سطح بزرگتری انتخاب کنید، هزینه ساخت آن افزایش پیدا می­کند. با توجه به بودجه مورد نظر محدوده مشخصی را انتخاب کرده و با استفاده از گیاه یا دیوارهای متحرک چوبی، روف گاردن را محصور کنید.
  • کفپوش مناسب:
  • پوشش کف موارد مختلفی از جمله چمن مصنوعی، چوب پلاست، شن و قلوه سنگ، گرانول و بلوک پلیمری وجود دارد.که از میان آنها می­توان از ترکیب شن و قلوه سنگ با بلوک پلیمری برای ارزانتر و ساده تر شدن روف گاردن استفاده کرد.
  • استفاده از اقلام پرتابل:

 

  • و ساخت روف گاردن­های پرتابل مدولار با استفاده از اقلام مختلف در کم وزیاد شدن هزینه­ها می­تواند موثر باشد. برای کاشت گیاهان بسترهای متنوعی وجود دارد که می­توان به تری باکس، پلانترباکس، فلاور باکس وقاب گل اشاره کرد. در میان موارد بیان شده پلانترباکس­ها از هزینه کمتری برخوردار هستند.

 

  • استفاده از مبلمان کارکرده و دست دوم مناسب فضای باز
  • ظروف زباله قابل بازیافت برای کشت گیاهان
  • ساخت خاک­های ترکیبی برای روف گاردن
  • خرید گیاهان از مراکز اصلی
  • استفاده از انواع آبیاری دستی