چکادبام

تنها طراح ، تولید کننده و مجری بام سبز(روف گاردن) به روش پرتابل - مدولار در ایران

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

مزایای بام سبز

تمایل به ساخت ساختمان سبز در طی دهه گذشته به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است چرا که صاحبان ساختمان و برنامه ریزان جامعه تمایل دارند هزینه‌های انرژی را کاهش داده و اثرات زیست‌محیطی عملیات‌های ساخت‌وساز را جبران کنند. ​

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های فرآیند ساختمان سبز، نصب زیرساخت بام سبز است. ​

به طور کلی، بام‌ها نقش مهمی در استفاده از انرژی ساختمان ایفا می‌کنند.در حالی که سقف‌های دارای  شیب‌ تند در انعکاس گرمای خورشیدی کارآمدترند، سقف‌ها یا پشت‌بام‌های مسطح ، یک چالش مهم برای افزایش بازتابندگی خورشیدی برای بهینه‌سازی عملکرد انرژی ارایه می‌دهند.

با توجه به استاندارد طراحی انرژی و محیط ‌زیست (LEED)، یکی از استراتژی‌ها برای بهینه‌سازی انرژی برای بام‌ها، به ویژه آن‌هایی که مسطح هستند، اضافه کردن فضای سبز است. ​

اگرچه بام های سبز یک جنبه نسبتا جدید در فرآیند ساخت و ساز مدرن هستند، اما شهرت آن به عنوان یک تکنیک ساخت‌وساز مدت‌ها ثبت شده‌است.در واقع، در قرن بیستم، پشت‌بام‌های سبز به عنوان یک عمل ساخت بومی در نظر گرفته می‌شد و برای پروژه‌های ساخت‌وساز مدرن مناسب نبود.

با این حال، همانطور که رشد پراکنده شهری همراه با کاهش فضاهای سبز شهری افزایش یافت، سقف‌های سبز در ابتدا در سویس و آلمان محبوبیت پیدا کردند.با این حال، تا همین اواخر نبود که سقف‌های سبز نقش فزاینده‌ای در فعالیت‌های ساخت‌وساز سبز در سراسر جهان داشته‌اند، و به ویژه در مورد آمریکا، پشت‌بام‌های سبز تا حد زیادی در بخشی از استاندارد LEED محبوبیت پیدا کرده‌است. ​

برخی از مهم‌ترین فواید بام های سبز

  • کاهش بار سیستم‌های خنک‌کننده
  •  بهبود تنوع زیستی
  • کیفیت هوا ​
  • طول عمر بالای بام ​
  • کاهش باره‌ای سرمایش
  • روشی برای لذت بردن از فضیلت باغبانی و فضای باز و ارتباط با طبیعت است
  • داشتن فضایی خصوصی و در دسترس همیشگی
  •  بازگرداندن فضای سبز رانده شده از شهرها به دلیل ساخت و ساز بسیار
  • ارزش افزوده برای تمامی ساختمان های دارای بام سبز
  •  عایقی حرارتی که مانع اتلاف انرژی میشود
  • تأمین اکسیژن و پاکسازی هوا
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

آتریوم در ساختمان

آتریوم در ساختمان


آتریوم یا فضاهای مسقف احاطه شده با شیشه، با قابلیت نصب سیستم گرمایشی و سرمایشی، این امکان را می دهد که یک آلاچیق در تمام فصول مورد استفاده قرار بگیرد، دارای اسکلت فلزی می باشد و می توان در بدنه آن پنجره و دیوار شیشه ای به صورت تک جداره و دو جداره ریلی و ثابت تعبیه کرد همچنین داشتن سقف شیشه ای در این نوع سازه امکان پذیر می باشد.

از کاربری های آتریوم می توان به محلی برای سرو غذا، اتاق ورزش، برگزاری جلسات، برگزاری مهمانی ها و پذیرایی ها اشاره کرد. این سازه بعنوان بار زنده بر روی بام ها درانواع ساختمان ها با هرنوع کاربری و قدمت قابل اجرا می باشد.

آتریوم، نقش به سزایی بر توزیع مناسب نور و کاهش چشمگیر نیاز به استفاده از نور مصنوعی در این فضا را دارد که در نهایت منجر به کاهش میزان مصرف انرژی شود.

تفاوت بین یک حیاط خلوت و یک آتریوم چیست؟

یک آتریوم یک حیاط محافظت شده و یا یک باغ زمستانی در یک ساختمان است تفاوت بین آنها عمدتا در محل آنها است. و به دلیل دادن احساس بازبودن فضا و نور از محبوبترین طرح‌ها شناخته می‌شوند.

با این حال، آتریوم  ها در فضای باز هستند و پوشش کمتری دارند. که بر خلاف آن ، حیاط ها همیشه توسط دیوارها یا ساختمان ها محصور نمی شوند. بنابراین، آتریوم ها اساسا حیاط داخل محوطه هستند. آنها فضاهای داخلی هستند که عناصر بیرونی مانند باغ ها، نور طبیعی و هوای تازه را به ارمغان می آورند.

 

پروژه آتریوم شرکت دارویی الوند

پروژه شرکت دارویی نانو فناوران الوند

حفظ انرژی:

با افزایش هزینه های انرژی، آتریوم ها در حال حاضر برای گرمایش، خنک کننده و روشنایی ساختمان های مدرن طراحی شده اند. برای اطمینان از اینکه آتریوم باعث کاهش مقدار انرژی داخل فضاهای اصلی ساختمان نمی‌شود باید به نکاتی توجه کرد:

  1. درزبندی بازشوها باید کاملاً بی نقص باشد، شیشه‌ها باید خاصیت بازتاب باشد این باعث می‌شود که استفاده از نورهای مصنوعی در فضاهایی که در کنار این سازه هستند کم شود و حداکثر استفاده از نور طبیعی صورت بگیرد.
  2. آتریوم‌ها باید دارای تأمین‌کننده هوای تازه از خارج باشد تا بتواند به صورت طبیعی فضا را تهویه کند
  3. سایه بان و وسایل تهویه‌ای پیشرفته‌ای لازم است تا فضای داخلی را در تابستان از گرمای بیش از حد نجات دهد.

 

از فضای داخل آن می توان به عنوان فضای جمعی و مکث نیز استفاده کرد. چرا که دور بودن افراد از فضاهای اجتماعی در بناهای بلند، تاثیرات نامطلوبی را به دنبال دارد.

بنابراین می توان با طراحی فضاهای جمعی در داخل بناهای بلند اداری، در جهت ایجاد همبستگی و تعامل و احترام به ارزش های انسانی کارکنان بهره جست که این خود از اهداف پایداری است و کیفیت کاری را نیز به دنبال خواهد داشت.

ضمن این که می توان با قراردادن گیاهان برای ایجاد ریز اقلیم معتدل با محیطی سالم و مطبوع و افزایش جذابیت های بصری محیط کاری بهره برد. به علاوه،  عنصری واسط بین آسمان خراش و محیط اطراف خود محسوب شده و در برقراری پیوند شهر و ساختمان که از دیگر رویکردهای پایداری است، موثر می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

در ساخت آلاچیق از چه متریالهایی استفاده می‌شود؟

در ساخت آلاچیق از چه متریالهایی استفاده می‌شود؟

چوب یکی از رایج‌ترین موادی است که برای ساخت آلاچیق استفاده می‌شود.آن‌ها همچنین کمی گران‌تر از آلاچیق آهنی هستند. آلاچیق چوبی که برای استفاده سال‌ها ساخته شده‌است و عالی به نظر می‌رسد! چوب ترمو به عنوان محبوب‌ترین چوب برای استفاده شناخته شده‌است.

آلاچیق پیش از هر چیز نیاز به یک سازه دارد که عموماً این سازه از فلز یا چوب است، از آنجایی که بیشتر در فضای باز استفاده می‌شود باید به یاد داشت که در صورت استفاده از فلز از رنگ‌های اپوکسی یا رنگ‌های پوشش دریایی برای کاور کردن استفاده شود و در صورتی که از چوب استفاده می‌کنیم حتماً چوب ترمو باشد.

مهمترین بخش، سقف آن است که بسته به نوع طراحی از متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. برای مثال در صورتی که سقف شیبدار است، نیازمند آهن کشی است تا پوشش سقف شیبدار بر روی آن اجرا شود و در صورتی که سقف شیبدار نباشد در بخش‌های سرپوشیده می‌بایست از فلاشینگ و در بخش‌های نیمه باز می‌توان از ترمووود استفاده کرد.

بخش بعدی دیواره آن است، گاهی هیچ دیواره‌ای در کار نیست و صرفاً بخش‌هایی از سازه در دیواره قرار دارند و گاهی نیز از دیوار سبز که توسط گیاه پوشیده شده استفاده می‌شود، همچنین استفاده از چوب و شیشه نیز در دیواره آن کاربرد دارد.

چگونگی حفظ و نگهداری

چیزی که باعث می‌شود بسیاری از صاحب‌خانه‌ها در تماس با یک سازنده آلاچیق تردید داشته باشند، ترس از  تعمیر و نگهداری آن است.

اگر بدانید چطور باید یک آلاچیق چوبی را حفظ کنید و اگر چند قانون ساده را دنبال کنید، نگهداری آن دشوار یا وقت گیر نیست. ​

هر چیزی که از الوار ساخته شود باید برای مقاومت در برابر عناصر ساخته شود. آلاچیق باید بر روی یک پایه محکم و استوار بنا شود به طوری که ستون‌های نگهدارنده در معرض خیس شدن مداوم آب و یا آلودگی قرار نگیرند. همچنین باید سبک و در معرض هوا باشد، هم به خاطر دلایل عملی و هم زیبایی.اگر جریان هوای ثابت در داخل و بیرون حفظ شود، بین باران خشک خواهد شد.

یک سقف محکم نیز به حفاظت از عناصر طبیعی کمک می‌کند، هم رطوبت و هم نور مستقیم خورشید را به حداقل می‌رساند.تعدادی از مواد پشت‌بام مناسب در دسترس هستند، از جمله آلومینیوم، کاشی‌های رسی، توفال ، همه آن‌ها عالی به نظر می‌رسند، اما استفاده از چوب پلاست به حداقل نگهداری نیاز دارد ​.

بهترین محافظ برای هر آلاچیق چوبی، یک سیلر ( یک نوع بتونه مایع بی‌رنگ جهت پر کردن خلل و فرج و منافذ بسیار ریز چوب هست که با چشم غیرمسلح قابل دید نیست) با کیفیت خوب است.از یک سیلر / لکه برای ظاهر طبیعی و یکنواختی رنگ استفاده کنید.

برای به حداکثر رساندن زندگی آلاچیق چوبی، هر دو سال یک‌بار آن را دوباره رنگ آمیزی تبدیل کنید.پس از پنج یا شش سال، شما ممکن است نیاز داشته باشید که یک نقاش را استخدام به صورت حرفه‌ای رنگ کنید ، اما با نگهداری درست، ممکن است تا ده سال طول بکشد تا شما نیاز به انجام این کار داشته باشید. ​

همچنین آلاچیق فلزی را در نظر داشته باشید چون نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و می‌توانند برای ساخت هزینه کمتری داشته باشند.

 

پروژه جناب آقای پورشریف
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

ویژگی های بام سبز

ایمنی : اولین و مهمترین بخش بام سبز ایمنی آن است. جلوگیری از سقوط افراد و اشیا به پایین از طریق نردهای محافظ مناسب اجرا می شود.
وزن : خاک بام سبز طوری انتخاب می شود که با توجه به حجم رطوبت و برف محیط آسیبی به بام وارد نکند.

  • آینده بام سبز ​

عملیات ساخت‌وساز سبز همچنان در سراسر جهان گسترش می‌یابد تنها در ایالات‌متحده، تعداد پروژه‌هایLEED افزایش و همزمان با آن، پشت‌بام‌های سبز افزایش می‌یابد.

با این حال، باید اشاره کرد که استفاده از پشت‌بام‌های سبز در همه مناطق قابل‌اجرا نیست، چرا که اجرای آن کاملا مشروط بر قوانین، آب و هوا و مقرون‌به‌صرفه بودن است.با این وجود، گنجاندن سقف‌های سبز در پشت‌بام ساختمان شهری به عنوان نمادی از شیوه‌های ساخت‌وساز سبز برای احیای سرسبزی و کاهش هزینه‌های انرژی عمل می‌کند. ​

با ساخت ساختمان‌های جدید و ساختمان‌های موجود که به دنبال استانداردهای ساختمان سبز هستند، شیوع پشت‌بام‌های سبز تا آنجا که هزینه‌های اولیه و نصب آن با مزیت‌های فراوان حفظ یکی از آن‌ها جبران می‌شود، ادامه خواهد یافت. ​

انتخاب گیاهان با توجه به محیط و دامنه تغییرات آب هوا است. همواره گیاهان طوری انتخاب و در بام سبز کاشت می شود که بشترین پایداری را در محیط داشته باشند.

  • آبیاری بام سبز

در روزهای گرم سیر شما نیاز به آبیاری روزانه گیاهان دارید ، چکادبام این مشکل را با استفاده از آبیاری اتوماتیک بام سبز حل کرده است.

  • مراحل طراحی و اجرا بام سبز

جهت آشنایی بیشتر با نحوه اجرای بام سبز به سبک بومی شرکت چکادبام، جزئیات روند معمول طراحی، تولید اقلام و اجرای پروژه های بام سبز چکادبام در ادامه آورده شده است.

1-مرحله اول : بازدید و مشاوره

در مرحله اول پس از تماس کارفرما با دفتر طراحی چکادبام، تیم طراحی و مشاوره به محل پروژه اعزام و پس از ثبت نیاز ها و خواسته های کارفرما و انتظارات او از پروژه بام سبز، به برداشت اولیه ابعاد و عوارض سطح بام می پردازد. برخی از خواسته های کارفرمایان به شرح زیر است :

– طراحی و ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام (ایجاد باغچه، گلکاری، درخت و درختچه و …)
– ساخت آلاچیق چوبی یا فلزی باز بر روی پشت بام
– ساخت آلاچیق بسته و محصور قابل استفاده در چهار فصل سال
– ایجاد محرمیت و حفظ حریم خصوصی با پوشش گیاهی
– طراحی و ساخت آبنما
– احداث راهروهای چوبی (دک چوبی)
– تعبیه میز و صندلی و چتر محوطه فضای باز
– انواع گلدان و فلاورباکس و ….

پروژه بام سبز آقای شهابی

پروژه روف گاردن آقای شهابی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

نحوه اجرای دیوار سبز

نحوه اجرای دیوار سبز

 

دیوار سبز در واقع مجموعه ای از گیاهان است که روی یک دیوار عمودی قرار گرفته‌اند مثلاً روی دیواره داخل یا خارج از منزل شما،این گیاهان به طور طبیعی به تصفیه هوا کمک می کنند و همین طور در پایین آوردن دما موثرندکه باعث می شود مبلغ قبض شما پایین بیاید. دیوار سبز می تواند یک سیستم کاملاً مستقل باشد و به هیچ گونه نگهداری از طرف ساکنین نیازمند نباشد.

دیوارهای سبز می توانند فضاهای شهری را سبز تر کنند. فقط کافی است تعدادی از تکنیک های دیوار سبز را بیاموزید تا خانه شما نیز صاحب یک دیوار سبز و زیبا شوید.
ساخت دیوار سبز
۱ یافتن دیوار سبز مناسب فضای شما
1 -مکان های مناسب برای جایگذاری دیوار های سبز را در داخل و خارج از منزل خودرا ارزیابی کنید.ممکن است شما از قبل بدانید که می‌خواهید دیوار سبز خود را در کدام قسمت نصب کنید.اما برای این کار باید موارد زیادی را در نظر داشته باشید از جمله مقدار نور خورشیدی که دیوارتان در طول روز و سال دریافت می‌کند.
حتی اگر کسی هستید که راجع به گل و گیاه زیاد می داند بعضی از گیاهان پس از مدتی نیاز به تعویض و نگهداری پیدا می کنند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است دیوار سبز مورد نظر شما به در ورودی خانه نزدیک‌تر باشد تا در صورت نیاز به تعویض گیاه دردسر کمتری را متحمل شوید.
ساخت دیوار سبز
یک تراز بردارید و مطمئن شوید دیوار مورد نظر شما صاف است. وزن گیاهان مهم است و باید فشاری که به دیواره شما وارد میشود را در نظر داشت. دیوار سبز خود را در زمان های مختلف سال تصور کنید برای مثال می توانید گیاهان دیوار سبز بیرونی را جوری انتخاب کنید که در فصل زمستان کمتر کم پشت به نظر برسند.
یک دیوار سبز که به پنجره ای بزرگ نزدیک باشد می‌تواند در زمستان تحت تاثیر هوای سرد بیرون قرار بگیرد.
2-تصمیم بگیرید که می خواهید از چه سیستمی برای نصب دیوار سبز خود استفاده نمایید. شرکت چکاد بام سیستم های مختلفی را برای اجرای دیوار سبز پیشنهاد می‌کند از جمله سیستم مدولار پرتابل و سیستم کابلی. برخی از سیستم‌های موجود حتی خود ایستا هستند مثل پردیس های دیواری که می توان از آنها به عنوان جدا کننده فضا نیز استفاده کرد در این روش نیاز نیست که حتی یک سوراخ داخل دیوارها ایجاد شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

بام سبز

 بام سبز چیست؟

 بام سبز بامی است که تمامی یا قسمتی از آن با پوشش گیاهی، درختان و کف سازی پوشانیده میشود . انتخاب انواع پوشش گیاهی وابسته به شرایط اقلیمی، میزان سایه اندازی و کیفیت آب منطقه می باشد تا بتوان در تمامی فصول سال پوشش گیاهی را حفظ کرد.

بام سبز راه ایدآل و جایگزینی مناسب برای لذت بردن از باغبانی و پرورش گل و گیاه در فضای بیرون در تمام فصل های سال است. زمانی که هیچ فضایی در محیط های شهری وجود ندارد . برای بهرمندی از فضای سبز درمحیط جایگزینی مناسبی است.

بام سبز به طور کلی به معنای پوششی از گیاهان بر روی پشت بام است که باعث بهبود مصرف انرژی در ساختمان می شود.

پروژه بام سبز(روف گاردن ) جهاد دانشگاهی

پروژه روف گاردن جهاد دانشگاهی

تمایل به ساخت ساختمان سبز در طی دهه گذشته به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است چرا که صاحبان ساختمان و برنامه ریزان جامعه تمایل دارند هزینه‌های انرژی را کاهش داده و اثرات زیست‌محیطی عملیات‌های ساخت‌وساز را جبران کنند. ​

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های فرآیند ساختمان سبز، نصب زیرساخت بام سبز است. ​

به طور کلی، بام‌ها نقش مهمی در استفاده از انرژی ساختمان ایفا می‌کنند.در حالی که سقف‌های دارای  شیب‌ تند در انعکاس گرمای خورشیدی کارآمدترند، سقف‌ها یا پشت‌بام‌های مسطح ، یک چالش مهم برای افزایش بازتابندگی خورشیدی برای بهینه‌سازی عملکرد انرژی ارایه می‌دهند.

با توجه به استاندارد طراحی انرژی و محیط ‌زیست (LEED)، یکی از استراتژی‌ها برای بهینه‌سازی انرژی برای بام‌ها، به ویژه آن‌هایی که مسطح هستند، اضافه کردن فضای سبز است. ​

اگرچه بام های سبز یک جنبه نسبتا جدید در فرآیند ساخت و ساز مدرن هستند، اما شهرت آن به عنوان یک تکنیک ساخت‌وساز مدت‌ها ثبت شده‌است.در واقع، در قرن بیستم، پشت‌بام‌های سبز به عنوان یک عمل ساخت بومی در نظر گرفته می‌شد و برای پروژه‌های ساخت‌وساز مدرن مناسب نبود.

با این حال، همانطور که رشد پراکنده شهری همراه با کاهش فضاهای سبز شهری افزایش یافت، سقف‌های سبز در ابتدا در سویس و آلمان محبوبیت پیدا کردند.با این حال، تا همین اواخر نبود که سقف‌های سبز نقش فزاینده‌ای در فعالیت‌های ساخت‌وساز سبز در سراسر جهان داشته‌اند، و به ویژه در مورد آمریکا، پشت‌بام‌های سبز تا حد زیادی در بخشی از استاندارد LEED محبوبیت پیدا کرده‌است. ​

برخی از مهم‌ترین فواید بام های سبز

  • کاهش بار سیستم‌های خنک‌کننده
  •  بهبود تنوع زیستی
  • کیفیت هوا ​
  • طول عمر بالای بام ​
  • کاهش باره‌ای سرمایش
  • روشی برای لذت بردن از فضیلت باغبانی و فضای باز و ارتباط با طبیعت است
  • داشتن فضایی خصوصی و در دسترس همیشگی
  •  بازگرداندن فضای سبز رانده شده از شهرها به دلیل ساخت و ساز بسیار
  • ارزش افزوده برای تمامی ساختمان های دارای بام سبز
  •  عایقی حرارتی که مانع اتلاف انرژی میشود
  • تأمین اکسیژن و پاکسازی هوا
  • هزینه اجرای بام سبز چکادبام

در صورتی که به دنبال آیتم ویژه ای برای ایجاد تمایز میان ساختمان ها باشیم، چکاد بام گزینه ساختمان سبز را به شما پیشنهاد می دهد. چرا که مسلماً یک خانه با بام سبز و فضای تفریحی شخصی، علاوه بر سایر امتیازات، طرفداران بیشتری نسبت به یک بنای معمولی خواهد داشت که این یعنی ارزشمندتر شدن ملک ! برای مثال، اگر فرض کنیم آپارتمانهای مسکونی به طور معمول دارای ۱۰ واحد باشند، در ازای صرف ۵ میلیون تومان توسط هر واحد برای ایجاد بام سبز، در کنار به دست آوردن فضایی دنج، مالکان از سودی ۴ برابری بهره خواهند برد.

در واقع اگر فرض کنیم برای این آپارتمان ۵۰ میلیون تومان هزینه صرف ساخت بام سبز شود، و مساحت هر واحد ۱۰۰ متر مربع باشد( در مجموع ۱۰۰۰ متر مربع) هزینه پرداخت شده برای چنین فعالیتی، به ازای هر متر مربع ۵۰۰۰۰ تومان خواهد بود، اما ارزش افزوده ای که برای هر ساختمان ایجاد خواهد شد، به ازای هر متر مربع حداقل ۲۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود.

بنابراین دستیابی به سود مالی و آرامش روانی با صرف هزینه ای اندک امکان پذیر خواهد بود. همچنین در ملک های شخصی نیز، فضاهای تفریحی ایجاد خواهد شد که می توان از آن در هر زمان دلخواه برای خلوت کردن و یا پذیرایی از میهمان ها استفاده نمود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
chekad chekad