چکادبام

تنها طراح ، تولید کننده و مجری بام سبز(روف گاردن) به روش پرتابل - مدولار در ایران

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

روف گاردن تهران

  روف گاردن تهران

مقاله طراحی روف گاردن در ایران و به طور خاص روف گاردن تهران را می توان در ادامه مطالعه نمود.

اجرای بام سبز

 

پروژه روف گاردن خانلری-روف گاردن در تهران

 

پروژه روف گاردن خانلری-روف گاردن در تهران

 

نیاز به شرکت های طراح روف گاردن در تهران

امروزه با توجه به نیاز روزافزون به فضای سبز و کمبود فضا برای ایجاد فضای سبز در شهر های بزرگی مثل تهران، سازندگان و معماران به اجرای روف گاردن یا باغچه بر روی پشت بام روی آورده اند.

به دنبال این نیاز روزافزون شرکت های زیادی نیز در پی طراحی و اجرای آن بر آمده اند که متاسفانه گاهاً این شرکت های متفرقه بدون داشتن تجربه و علم مهندسی در زمینه اجرای سیستم روف گاردن و آگاهی از جزئیات اجرایی روف گاردن و نحوه اجرای روف گاردن ، اقدام به طراحی و دیتیل اجرای روف گاردن می کنند که این امر خود باعث بدبین شدن سازندگان و شهروندان نسبت به این نوع پروژه ها می شود.

در این بین از جمله شرکت های معروف در تهران در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن( بام سبز ) و معماری پایدار می توان به چکادبام سبز شهر اشاره کرد که با سال ها تجربه در زمینه معماری و شهرسازی و ۵ سال سابقه مفید در زمینه طراحی و توسعه فضای سبز عمودی ، بام سبز چکاد ، به عنوان اولین شرکت طراح و مجری بام سبز به سبک پرتابل مدولار مطرح است.

اولین و قوی ترین طراح و مجری پروژه های روف گاردن (بام سبز )پرتابل مدولار در تهران

چکادبام سبز شهر به عنوان اولین شرکت طراح و مجری پروژه های بام سبز و فضای سبز عمودی به سبک پرتابل مدولار و با رعایت قوانین روف گاردن (بام سبز ) و لحاظ نمودن فواید روف گاردن ، از دل شرکت مهندسان مشاور چکادنواندیشان طرح بر آمده که تاسیس شرکت به سال ۱۳۸۴ و تولد برند چکادبام به سال ۱۳۹۰ باز می گردد.

شرکت چکادنواندیشان طرح با دارا بودن گواهینامه های صلاحیت خدمات مشاوره ای در زمینه های پایه سه تخصص ساختمان های آموزشی، بهداشتی درمانی و ورزشی، پایه سه تخصص شهر سازی و پایه سه تخصص ساختمانهای مسکونی تجاری و … و پایه سه تخصص ژئوتکنیک با راهبرد اصلی خود که همزیستی معماری و شهرسازی با محیط زیست و توسعه فضای سبز عمودی و افزایش سرانه فضای سبز در تهران و ایران است.

از سال ۱۳۹۰ به طور تخصصی به حوزه معماری سبز عمودی و طراحی و اجرای روف گاردن در تهران نمود که با این اوصاف چکادبام به عنوان اولین شرکت طراح و مجری بام سبز در تهران و ایران این افتخار را دارد که بالاترین حجم پروژه اجرایی بام سبز شهری در تهران را با توجه به ضوابط روف گاردن در کارنامه خود به ثبت برساند.

تصاویر روف گاردن ، باغ بام سبز اجرا شده در تهران

در زیر می توانید چند نمونه از پروژه های ساخت روف گاردن در تهران توسط شرکت چکادبام را مشاهده کنید و برای مشاهده پروژه های کامل تر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

دیوار سبز کابلی

 دیوارهای خالی و بدون استفاده که می توانند در جذاب کردن محیط اطراف ما نقش مهمی داشته باشند. با اجرای دیوار سبز بر روی این دیوارها می توان زیبایی فضا را دو چندان کرد. دیوار سبز یا green wall به فضای عمودی سبزی گفته می شوند که بر روی تمام و یا بخشی از دیوار به صورت مستقل اجرا می گردند.

 نوعی از این دیوارهای سبز را بارها ما در فضای شهری  به طور تصادفی دیدیم که گیاهانی همچون گیاه مو به دیوار چسبیده و دیوار و یا نمای ساختمان را پوشانده است. این درحالیست که اجرای دیوار سبز در فضای داخلی متفاوت است.

 آنچه دیگران می خوانند:

در ادامه به بررسی انواع دیوار سبز بر اساس نوع اجرا می پردازیم.

دیوار سبز به روش های متفاوتی اجرا می گردد. که از بین آنها میتوان به دو روش پرطرفدار کابلی و مدولار اشاره کرد.

 شرکت چکادبام که به صورت تخصصی دارای 10 سال تجربه در این زمینه می باشد، نیز از این دو روش برای سبز کردن دیوارهای شما استفاده می کند.

دیوار سبز مدولار: این روش یکی از پرطرفدار ترین روش های اجرای دیوار سبز در شرکت چکادبام می باشد.

 در این روش از زیر سازی فلزی استفاده می شود به این صورت که بر روی دیوار با کمک پروفیل های آهن شاسی کشی انجام می گردد سپس فلاورباکس هایی از جنس ورق گالوانیزه که به صورت پیش ساخته در کارگاه ساخته شده و رنگ پودری و کوره ای خورده بر روی این شاسی ها نصب می گردد.

این شاسی کشی سبب ایجاد فاصله از دیوار می شود تا از ایجاد رطوبت بر روی دیوار جلوگیری شود. از طرفی به دلیل قرار گرفتن سینی تخلیه در انتهای هر ردیف از فلاورباکس ها، دیگر نگرانی از خروج آب نخواهید داشت.

در مرحله بعد نیز تمام لایه های مورد نیاز برای کاشت همچون لایه ژئوتکستایل و ژئودرین درون فلاورباکس ها قرار می گیرد و در نهایت گیاهان پیشنهادی براساس نور و شرایط آب و هوایی محیط، در این فلاورباکس ها کاشت می شوند.

d745ae7c-0c39-4329-9f9e-d61ccb8e5cc7

دیوار سبز کابلی: در این روش بیشتر گیاهان رونده مد نظر هستند. در روش دیوار سبز کابلی بستر کاشتی برای این نوع گیاهان در نظر گرفته می شود.

 این بستر کاشت می تواند از نوع فلاورباکس باشد و روی زمین قرارگیرد و یا به صورت مدولار بر روی دیوار نصب شود. سپس کابل کشی ها بر روی دیوار انجام می گردد.

 در مرحله بعد لایه های کاشت که پیشتر در مورد آنها توضیح داده شده است داخل فلاورباکس ها قرار می گیرند و در مرحله آخر گیاهان رونده درون این فلاورباکس ها کاشته می شوند. 

چه گیاهانی مناسب کاشت در دیوارهای سبز هستند؟

انچه که در انتخاب گیاهان برای دیوار سبز بسیار حائز اهمیت است مقدار نور مورد نیاز گیاه و همچنین شرایط آب و هوایی محیط می باشد. شما می توانید براساس سلیقه خود گیاهان همیشه سبز و یا فصلی انتخاب کنید. در این انتخاب دسته دیگری هم وجود دارد گیاهانی با برگ های درشت و یا ریز برگ ها.

12f3304c-f155-409e-902a-398f1a77e0f2

 

چند نمونه از گیاهان پرطرفدار داخلی برای دیوار سبز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

گیاه آگلونما: این گیاه دارای انواع مختلفی است و در دسته گیاهان آپارتمانی بشمار می آید. که سبب پاکسازی هوای اتاق می گردد. نگهداری از این گیاه تقریبا راحت است و نیاز به نور زیادی نیز ندارد.

گیاه شفلرا:  شفلرا یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی محسوب می شود که در دیوار سبز هم می توان از آن استفاده کرد. این گیاه به نور متوسط تا زیاد غیر مستقیم نیاز دارد.این گیاه هم مانند بسیاری از گیاهان به آبیاری زیاد در فصول گرم و آبیاری کم در فصول سرد نیاز دارد.

گیاه آنتوریوم: این گیاه با گل های جذابش، زیبایی دیوار سبزتان را چند برابر می کند. این گیاه با نور غیر مستقیم ولی کم رشد خوبی خواهد داشت.

 خاک این گیاه نیز همواره باید مرطوب باشد و از خشک شدن خاک باید اجتناب کرد.

گیاه برگ بیدی: این گیاه دارای گل های صورتی، بنفش و یا سفید هستند. این گیاه از جمله گیاهان تصفیه کننده هوا محسوب می شود.

خاک این گیاه باید مرطوب باشد و اما نور مورد نیاز برگ بیدی باید در مکانی پر نور و غیر مستقییم تگهداری شود.

گیاه پتوس: از جذابترین گیاهانی بشمار میاید که شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد. این گیاه در برابر نور کم مقاوم است اما به نور زیاد و غیر مستقیم علاقه دارد. از طرف دیگر بهتر است به میزان کم آبیاری شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

روف گاردن چیست؟

روف گاردن Roof Garden چیست؟

روف گاردن Roof garden یا فضای سبز روی پشت بام در کل به مکانی گفته میشود که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه حیاط و …) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل گرفته باشد؛ مانند کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل میدهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین محیا نباشد.


روف گاردن میتواند از قراردادن چند گلدان روی پشت بام آغاز و به اجرای باغ و فضاهای سبزی همچون پارک ختم گردد. انتخاب نوع طراحی روف گاردن بستگی به عوامل مختلفی همچون، سازه ساختمان، کاربری، ویژگی های اقلیمی و حتی سلیقه شما دارد! عوامل ذکر شده در روش های گوناگون اجرایی به نام های روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن پرتابل و مدولار خلاصه میشوند.

تعریف عامیانه روف گاردن

به زبان عامیانه روف گاردن گسترده شیوه ای است که در آن شما خواستار سطح گسترده سبز و به صورت واضح تر اجرای سطوح چمنکاری شده روی پشت بام هستید! در این روش بعد از اجرای ایزولاسیون و زیرسازی مناسب پشت بام و تعبیه خروجی آب، سطح بام جهت کاشت چمن آماده می باشد. اما در روش متمرکز میتوانید درختان و بوته های زیبا و سرزنده نیز به پشت بام اضافه کنید. چرا که در این روش عمق کاشت بیشتری در اختیار شماست و اجرای باغچه ها به روش سنتی این امکان را در اختیار شما قرار میدهد.

مزیت روش پرتابل-مدولار نسبت شیوه متمرکز در اجرای روف گاردن

اما نکته مهم در این دو روش این است که قبل از اجرای این شیوه روف گاردن شما باید از مقاومت ساختمان در برابر بار مرده ایجاد شده در پشت بام مطلع باشید. آیا در محاسبات سازه ساختمان شما، بار مرده ناشی از اجرای باغچه ها و خاک سنگین اشباع شده در نظر گرفته شده است؟ اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید و از لحاظ امنیت و مقاومت سازه ساختمان خود در برابر میزان بار مرده ناشی از روف گاردن تردید دارید، بهترین روش برای ایجاد فضای سبز در پشت بام، استفاده از روش مدولار- پرتابل است. در این روش به زبان عامیانه از گلدانهای و فلاورباکس های آماده جهت اجرای روف گاردن استفاده می شود. گلدان ها با توجه به نوع مصرفشان، میتوانند سطح سبز گسترده و یا درختچه های زیبا و بلند داشته باشند. در واقع تفاوت این روش نسب به دو سبک قبلی، از لحاظ ظاهری برجسته نمیباشد بلکه به لحاظ سازه ای، سرعت اجرا، امنیت، تنوع، مدرن بودن و … می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

مزایای بام سبز1

حفاظت بنا در برابر گرما یکی از ویژگی های بام سبز (روف گاردن) است که می تواند در طی دوره تابستان به میزان زیادی بار گرمایی وارده از بالا را کاهش دهد.

مزایای بام سبز

 

 

ایجاد بام سبز (روف گاردن) یک راه حل اکولوژیکی مقبول است که نه تنها به کاهش بار گرمایی قسمت خارجی ساختمان کمک می کند، بلکه به ارتقای کیفی مراکز شهری متراکم که محیط زیست طبیعی کمی دارند نیز می پردازد.

 

شاخ و برگ گیاهان ساختمان را در برابر اشعه های خورشید محافظت و درجه حرارت و رطوبت محیط داخل ساختمان را کنترل می کند .

 

بام های سبز اثرات زیادی در اکولوژی شهر، اقتصاد جامعه و دیگر جنبه های محیط زندگی شهرنشینان دارد . از مزایای اکولوژیک بام سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱ – بهبود شرایط میکروکلیماتیک.

به دلیل تولید رطوبت و ایجاد هوای خنک باعث مناسب تر شدن شرایط میکروکلیماها می شوند .

۲ – کاهش آلودگی صوتی

یک پشت بام سبز گسترده انعکاس صدا را تا ۳ دسی بل کاهش و عایق بودن صوتی سقف را تا ۸ دسی بل افزایش می دهد

۳ – کاهش آلودگی هوا

جذب دی اکسید کربن هوا و کاهش آلودگی هوا از طریق گیاهان همچنین باعث جذب گرد و غبار و ذرات سمی موجود در هوا می شوند.
۴ – کاهش تاثیر جزیره های حرارتی شهر (Heat Island effect)  

۵ – ایجاد محیط زیست برای پرندگان

پرندگان می توانند مناظر و چشم اندازهای گمشده توسط ساختمان ها را جبران کنند.

۶ – تامین فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان

به دلیل تبدیل بام، دیوار و پاسیو به فضای سبز

۷- کاهش بار گرمایش (با افزودن توده و لایه عایق حرارتی) و سرمایش بنا (ازطریق سرمایش تبخیری)

بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۵ توسط Brad bass از دانشگاه تورنتو انجام گرفته بامهای سبز می تواندد اتلاف گرمایش و مصرف انرژی را در زمستان به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

۸ – کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری

 

۹ – افزایش محدوده زندگی

بام های سبز می توانند بعنوان فضای تفریح، استراحت مورد استفاده قرارگیرند.

۱۰ – تصفیه هوا و کاهش گاز Co2

 

۱۱ – کاهش و تعدیل شدت صداها

صداهایی که تا ۱۸ dB وارد ساختمان می شود و از آن خارج می شود به میزان ۳dB یا بیشتر.

۱۲ – افزایش زیستگاه حیوانات خانگی در مناطق مسکونی

 

۱۳ – بهبود مناظر اطراف ساختمان

با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا

۱۴ – بالا بردن طول عمر غشای بام

دو یا سه بار بیشتر با محافظت از آن در برابر اشعات UV مضر و اثرات آب و هوایی

۱۵ – امکان پرورش میوه، سبزی وگل

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

جزئیات اجرایی بام سبز

 

با توجه به سبک های مختلف بام سبز در سراسر جهان، روش های متعدد جهت اجرای بام سبز وجود دارد:

جزئیات اجرایی بام سبز :

۱– روش گسترده اجرای بام سبز
۲- روش متمرکز اجرای بام سبز
۳- روش پرتابل،مدولار- پلانترباکس بام سبز

 

 

اﻧﻮاع روف گاردن- جزئیات اجرایی بام سبز

روش گسترده اجرای بام سبز

در سیستم گسترده ، پس از اجرای ایزوگام و انجام عایق کاری بام و اجرای لایه واتراستاپ، لایه فیلتر آب و زهکش خاک بر روی سطح بام قرار می گیرد. سپس خاک مناسب کاشت روی آن ریخته شده و عملیات کاشت انجام می پذیرد. اجرای بام سبز در این روش بیشتر مناسب سطوح گسترده و وسیع که نیازمند کاشت چمن در ابعاد بالاست می باشد.

روش متمرکز اجرای بام سبز

جزئیات اجرایی بام سبز در روش متمرکز مشابه روش گسترده بوده با این تفاوت که عمق بستر کاشت در این روش بالاتر بوده و امکان کاشت گیاهان وجود دارد. این روش نسبت به روش گسترده بار مرده بیشتری به سطح بام وارد می نماید.

 

 

اجرای بام سبز

روش پرتابل ،مدولار- پلنترباکس بام سبز

در اجرای بام سبز به روش پرتابل–مدولار-پلنترباکس نیاز به تمهیدات ویژه جهت عایق کردن بام وجود ندارد. این سیستم بام سبز بر روی سطح بام تمام شده پشت بام ها اجرا شده و تنها به تست آب قبل از اجرا نیاز دارد. به این صورت که پس از اجرای ایزوگام پشت بام یک لایه ملات ماسه ای و یا موزائیک روی آن اجرا شده و قبل از اجرای بام سبز، دریچه های خروج آب به مدت دو شبانه روز بسته می شود. سپس به عمق ۲-۳ سانت آب روی سطح پشت بام آزاد می شود. در صورت عدم وجود نشت آب اجرای بام سبز آغاز می گردد. در این روش لایه های فیلتر خاک و زهکش آب درون باکس های پیش ساخته قرار میگیرد. این باکس ها به تعداد و طرح دلخواه روی سطح بام چیده شده و سطح وسیعی از پوشش گیاهی ارائه میدهد.

بنابراین جزئیات اجرایی بام سبز در این روش به صورت زیر می باشد:

۱– شیب بندی و ایزوگام مطابق جزئیات معماری
۲- اجرای ملات سیمان و یا موزائیک
۳- قرارگیری باکس های مخصوص کاشت روی سطح تمام شده
۴- قراردادن لایه زهکش آب و هوادهی ریشه درون سینی ها
۵- قراردادن لایه فیلتر خاک بر روی لایه زهکش
۶- خاک فرآوری شده بروی لایه فیلتر
۷- کاشت گیاه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

پلان روف گاردن1

 

پلان روف گاردن

امروزه با پیشرفت صنعت و شهرنشینی وجود روف گاردن به یکی از ملزومات در هر ساختمانی با  هر کاربری تبدیل شده است. نیاز به داشتن فضایی سبز و خصوصی برای گذراندن اوقات فراغت و یا برگزاری جلسات و دورهمی ها سبب شد تا روف گاردن در سراسر جهان به یک اصل در هر ساختمانی تبدیل شود و سبب افزایش سرانه سبزینگی در همه شهرها گردد.

 نخستین قدم برای داشتن یک بام سبز زیبا، طراحی پلان روف گاردن است. شرکت چکادبام سبز شهر به عنوان شرکت مادر دارای ۱۰ سال سابقه تخصصی در زمینه اجرا و طراحی روف گاردن به روش پرتابل و مدولار در سبز کردن بام ساختمان هایتان همراه شما است.

 

روش پرتابل و مدولار بر مبنای استانداردهای ایالات متحده می باشد همچنین اقلام در این شرکت به صورت پیش ساخته و از مصالح بومی تولید شده است. در این روش آنچه حائز اهمیت است به دلیل پرتابل بودن اقلام، قابلیت طراحی مجدد پلان روف گاردن وجود دارد.

 

مهندسین شرکت چکادبام پس از بازدید از بام شما، متناسب با کاربری ساختمان(مسکونی، اداری و یا تجاری) به طراحی دوبعدی و سه بعدی بام می پردازند. به عنوان مثال در طراحی فضاهای مسکونی، تفکیک فضایی برای استفاده چند خانواده به طور همزمان، فضای نشستن، تجهیزاتی مانند تاب، ابنما و … در نظر گرفته می شود.

 

این در حالیست که در روف گاردن فضاهای اداری، فضایی برای برگزاری جلسات و یا استراحت کارکنان طراحی می شود. در نهایت طرح مورد نظر به صورت آلبوم طراحی همراه با انیمیشن طرح و برآورد قیمت خدمت کارفرمای محترم ارائه می شود.

 

شرکت چکادبام مفتخر است با اجرای بیش از ۲۰۰۰ روف گاردن بزرگ و کوچک در سراسر ایران، در مسیر سبز کردن بام ها و افزایش سرانه سبزینگی کشور قدم بزرگی برداشته که این امر سبب جلب اعتماد و همراهی شما عزیزان در این مسیر سبز گردیده است.  

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad

پرگولا چیست

پرگولا چیست ؟

پرگولا با وجود محبوبیت عظیم آن، اغلب تعریف نشده است، اما اینکه تعریف پرگولا چیست در ایجاد چشم انداز حائز اهمیت بوده و مهمتر از همه اینکه چگونگی تفاوت آن با طاق بست یا مکان پارک ماشین می تواند ابهام برانگیز باشد.
اگر شما به دنبال یک پاسخ سریع برای معنی پرگولا هستید، پرگولا یک ساختار چارچوب دار سفارشی در فضای باز است که معمولا از چوب یا فلز به ساخته می شود. این ساختار دارای تیرک هایی بوده که بر روی آنها سقف صاف یا قوس دار قرار می گیرد که از یک منظر نگهدارنده شاخه های درخت تاک می باشد. شبکه سرپوشیده بالا می تواند باز شود یا به عنوان پوشش برای انسداد استفاده شود.
انواع پرگولا با توجه به سازه پرگولا : پرگولا ترمووود ، پرگولا چوب پلاست ، پرگولا چوبی و پرگولا فلزی ، جهت افزودن فضای خصوصی و ایجاد سایه، می تواند متصل به بنا و دارای فضایی جهت نشستن در نظر گرفته شود ولی می تواند بعنوان فضایی مستقل و جدا از بنا ، بعنوان نقطه کانونی در چشم انداز، نیز ساخته شود.
Pergola دارای فضایی خصوصی بوده و مانع از مشرف شدن می شود که البته این امر مدیون طراحی پرگولا و شاخه های تاک بوده که منظره کلی زیبایی را خلق می نماید.
این سازه اغلب با ساختارهای زیر اشتباه می شود، این ساختارها معمولا دارای ساختاری مشابه با پرگولا بوده یا دارای عناصر مشابه می باشند. بهمین خاطر شباهت ها و تفاوت های آنها را بررسی می کنیم. ساختارهای مشابه عبارتند از:
طاق بست ، آلاچیق ، داربست درخت مو ، شبکه مشبک ، گاراژ بدون سقف

پرگولا و طاق بست – تشابهات و تفاوت ها

شایع ترین سوء تفاهم با طاق بست صورت می پذیرد، دو ساختار متداول در فضای باز. طاق بست ها عموما” در پارک های عمومی و یا باغهای خصوصی یافت می شوند، این ساختار اغلب با ماتریال انعطاف پذیر مانند پلیمرهای وینیل و یا فلز روکش دار ساخته می شوند در حالیکه پرگولا معمولا با چوب ساخته می شود.
طاق بست ها مستقل برپا می شوند و بندرت به حصار باغ متصل بوده و بعنوان دروازه ورودی استفاده نمی شوند و با عناصر تزئینی ترکیب می شوند. مهمترین تفاوت آن با پرگولا اینست که طاق بست فاقد جنبه های زیبایی طراحی معماری بوده که البته در پرگولا لحاظ می شوند ؛ بهمین خاطر طاق بست دارای نقش تنوعی ضعیفی بعنوان مکان نشستن در فضای باز بوده و نهایتا بعنوان عنصر گرافیکی بوده که نگهدارنده گل ها و درخت تاک می باشند.
در مقابل، pergola  ساختاری بزرگتر در هرسه بعد می باشد و می تواند حسب نیاز سفارشی شود ؛ pergola می تواند ستون های سنگی ، جهت ارائه جلوه رنسانسی ، داشته باشد و سقف پرگولا نیز اغلب مسطح است.
پیشینه و زادگاه آن به دوران رنسانس در ایتالیا باز می گردد. در آن دوران ستون ها عموما” سنگی بوده ولی در عصر حاضر معمولا از چوب یا فلز ساخته می شوند. درعین حال این سازه می تواند ترکیبی از سنگ و چوب و یا فلز و چوب باشد.
متصل شدن pergola به بنا در فضای باز ، متداولترین حالت آن می باشد، در حالیکه پرگولاهای مستقل معمولا بعنوان فضای غذاخوری و یک فضای مفرح بوده که مابین فضای سبز موجود و یا دربین فضاهای بیرونی مانند استخر شنا، فضای آشپزی باز و نیز آتشگاه قرار می گیرند.
کوتاه سخن اینکه تفاوت اصلی طاق بست و پرگولا عبارتست از اینکه: طاق بست یک ساختار مستقل –عموما جهت حمایت درخت مو- بوده درحالیکه پرگولا یک ساختار خطی ممتد در معبر باغ یا بنا می باشد.

تفاوت آلاچیق و پرگولا و گاراژ بدون سقف – تشابهات و تفاوت ها

معمولا آلاچیق و پرگولا با یکدیگر اشتباه می شوند. آلاچیق فضایی محصور و بسته بوده و دارای سقفی بسته می باشد و برخلاف پرگولا معمولا شکلی مدور بر روی کف دارای ارتفاع بوده که افراد را از رطوبت موجود در فصل بارندگی حفظ می نماید؛ جهت ایجاد تنوع و تفریح در فضای باز و نیز بعنوان فضای غذاخوری و فضایی کاربردی و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد.
گاراژ بدون سقف ساختاری بیرونی بوده که از نظر ساختاری بسیار شبیه pergola می باشد و اختلاف آنها در کاربری می باشد تا ظاهر آنها. گاراژ بدون سقف بعنوان پناهگاه خودرو در یک لاین باریک می باشد در حالیکه پرگولا جهت تفریح، استراحت و تمدد اعصاب استفاده می شود.
ارزش های عملی گاراژ بدون سقف قابل مقایسه با جاذبه های تفننی پرگولا نیست در جائیکه تجارب خاطره برانگیز در آرامش و زیبایی ثبت می شوند. هردو عموما از چوب ساخته شده و بعنوان بستری برای گیاهان نیز بکار می روند.

داربست ، شبکه مشبک و پرگولا در ایجاد چشم انداز

منظور و مقصود همه این ساختارها در پایان روز عبارتست از استفاده از سبزینگی در سطوح و این سبزینگی پوشاننده و لباسی است برای ساختار چوبی عریان که آنرا متحول می نماید.
درخت های رونده همچون : عشقه پنج برگ، کیوی هاردی، گلیسین (سرده) ، گل کاغذی و زرآوند همگی بدور این ساختارها پیچیده و با آن زیبایی می بخشند.
در این بین داربست عضو ساده ای بوده و چارچوبی جهت کمک به بالارفتن گیاهان و گل های رونده مانند رز و انگور می باشند. این ساختار می تواند از چوب، پلیمر وینیل و یا فلز باشد. در مقابل شبکه مشبک دارای ساختاری مشبک و الگویی متقاطع می باشد.
در حالیکه داربست ساختاری مستقل می باشد، شبکه مشبک در کناره های پرگولا یا طاق بست و بعنوان بستری برای گیاهان رونده استفاده می گردد.
برای درک بهتر مدل پرگولا ، عکس پرگولا در مدل های متفاوت را ببینید. ?
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
chekad chekad